Contrazicerea
Contrazicerea, adica
efortul de a-l convinge pe celalalt asupra unui anumit lucru, este o fapta
riscanta, aceasta putand activa si dezvolta patimi precum egoismul, slava de
sine, mandria, mania, grairea in desert, calomnia, tinerea de minte a raului,
dispretul si ura.
Cand un om se arata
dispus sa afle un anumit lucru, atunci putem incerca sa-l ajutam cu
explicatiile si cu marturia noastra, insa atunci cand omul nu da nici cel mai
mic semn ca ar fi dispus sa isi schimbe anumite convingeri, contrazicerea cu
acesta si efortul de a-l face sa inteleaga ceva anume se vor dovedi mai mult
pagubitoare decat folositoare.
Sa nu
inmultim raul !
Cand aproapele greseste,
dar nu accepta sub nici un chip faptul ca se poate insela in faptele sau
gandirea lui, atunci nu mai are rost sa ne folosim de cuvinte sau argumente
pentru a-l ajuta sa inteleaga ce anume greseste. Mintea lui este deja mult prea
incordata spre a se apara, deci nu mai poate privi liber lucrurile. Ne-am
lupta, de fapt, cu duhul care ii intuneca mintea, iar nu cu el insusi, iar
acest lucru este, inca de la inceput, sortit esecului.
Nu il judeca, deci, pe
aproapele tau cel intunecat la minte, care nu stie ce face, caci nu omul, ci
diavolul este cel care face raul in lume. Rabdarea raului din jurul nostru este
un semn al apropierii noastre de Dumnezeu, care "face sa rasara soarele si
peste cei rai si peste cei buni". Cuviosul Ghelasie spune: "Trebuie sa inveti sa traiesti cu raul, sa-l
iubesti, ca daca te lupti cu el, il alimentezi, insa daca il iubesti (daca il
scufunzi in iubirea si lumina lui Dumnezeu), il distrugi, moare. E o lupta
rafinata in care trebuie sa lucrezi cu intelepciune, nu trebuie sa alimentezi
raul in nici un fel si, pentru aceasta, nu trebuie sa intri in contradictii si
dispute."
Taina
intelegerii cuvantului
Despre vorbirea in
pilde, Mantuitorului Iisus Hristos zicea ucenicilor Sai: "Voua va este dat
sa cunoasteti tainele imparatiei lui Dumnezeu, iar celorlalti in pilde, ca,
vazand, sa nu vada si, auzind, sa nu inteleaga" (Luca 8, 10). Acest
"vazand, sa nu vada, si, auzind, sa nu inteleaga" se refera la cei
carora li se spune un anumit lucru, insa, din pricina mandriei lor si a altor
patimi, care le intuneca mintea, nu sunt dispusi sa se smereasca, pentru a
pricepe cuvantul si a-l primi in inimile lor.
Indata dupa ce ne atrage
atentia, zicand, "fatarnice, scoate intai barna din ochiul tau si atunci
vei vedea sa scoti paiul din ochiul fratelui tau", Iisus Hristos spune:
"Nu dati cele sfinte cainilor, nici nu aruncati margaritarele voastre
inaintea porcilor, ca nu cumva sa le calce in picioare si, intorcandu-se, sa va
sfasie pe voi" (Matei 7, 6-7).
Credem ca "cele
sfinte" si "margaritarele" sunt si cuvintele drepte de
invatatura pe care, din mila lui Dumnezeu, le-am inteles si le traim in viata
noastra. Fara a ne mandri cu faptul ca noi am cunoscut "tainele Imparatiei
lui Dumnezeu", se cuvine sa avem mare grija cui incercam sa le
propovaduim, ca nu cumva sa nimerim inaintea unui om nepotrivit, care "sa
le calce in picioare" si, apoi, "sa ne sfasie" si pe noi.
Trebuie sa intelegem, "calcarea in picioare" inchipuie batjocorirea
cuvintelor drepte pe care i le spunem, iar "sfasierea" noastra
inchipuie pierderea linistii mintii si a odihnei inimii noastre, in urma faptei
necugetate de a le spune cui nu trebuie.
Contrazicerea
Cuviosul Ghelasie de la
Frasinei spunea adesea: "Nu te
contrazice!". Acest lucru se
traduce astfel: nu intra in conflict verbal cu aproapele tau. De ce? Pentru ca
puterea mintii de a intelege un anumit lucru, de a-si verifica propria stare si
de a primi o anumita invatatura este un dar de la Dumnezeu.
Cand ne intalnim cu
persoane care gandesc gresit asupra unui anumit lucru, adica in mod diferit
fata de noi, tacerea noastra este un mare semn de intelepciune, de smerenie si
de dragoste. De intelepciune, pentru ca evitam conflictul si grairea in desert,
de smerenie, pentru ca nu ne mandrim cu stiinta noastra, si de dragoste, pentru
ca evitam ispitirea aceluia.
Se intampla, de multe
ori, ca acelasi lucru sa fie vazut de oameni in moduri diferite, in functie de
experientele si trairea fiecaruia. Trebuie sa stim ca nu este obligatoriu ca sa
existe un singur mod de a vedea un anumit lucru. Doar adevarurile de credinta
(dogmele) trebuie intelese la fel de toata lumea. Celelalte lucruri, in schimb,
pot fi intelese in mai multe moduri bune, dar diferite intre ele. Acceptand
varianta celuilalt, ne smerim, evitam ispitele, inmultim dragostea si atragem
harul lui Dumnezeu.
Prin contrazicere se
cade foarte usor in mandrie, iar de la mandrie si pana la aprinderea cu manie
impotriva aproapelui nu mai este decat foarte putin. Pentru aceasta, Cuviosul
Ghelasie de la Frasinei spune: "Cand esti manios si patimas, in loc sa te descarci, cere iertare, macar si
formal, ca sa imblanzesti fiarele patimii ce cauta sa te sfasie."
Tot spre a evita
contrazicerea, parintele mai spune: "Mare e taina tacerii care opreste dezbinarea si caderea in stricaciunea
pacatului, a neiubirii. Sa-ti asumi tu insuti vina ta si a celuilalt, dar sa nu
le diseci in toiul ispitei, sa nu te fixezi la ele, si sa le arunci in focul
inchinarii tacute si rabdatoare, ca sa arda si sa crape dracul maniei din tine."
Nu te contrazice,
crestine, ci iubeste tacerea si te roaga pentru aproapele tau !
Teodor
Danalache